برطانیہ میں تصوف اور سعیدہ خاتون عظیمی ۔ مغربی مفکرین کی نظر میں



مارٹن وان برونسین اور جولیا ڈے ہاؤول کی مشترکہ تصنیف Sufism and the ‘Modern’ in Islam میں تصوف کے جدید تقاضوں کے تناظر میں مختلف اسلامی معاشروں کا تجزیہ کیا گیا ہے۔ اسی کتاب میں ایک باب برطانیہ میں جنوبی ایشیائی صوفی گروہوں کے متعلق ہے، جہاں باجی سعیدہ خاتون عظیمی کی شخصیت اور ان کی قیادت میں چلنے والا عظیمی سلسلہ نمایاں طور پر ذکر ہوا ہے۔ باجی سعیدہ ایک ایسی روحانی رہنما کے طور پر سامنے آتی ہیں جنہوں نے نہ صرف مرد و خواتین کے لیے یکساں طور پر روحانی راہنمائی کے دروازے کھولے بلکہ مغربی دنیا میں تصوف کو سماجی ہم آہنگی، محبت اور خدمتِ خلق کے جذبے سے جوڑا۔ ان کا مانچسٹر میں قائم مراقبہ ہال ایک روحانی مرکز ہونے کے ساتھ ساتھ ایک سماجی حلقۂ محبت بھی تھا، جہاں ذکر و مراقبہ کے ساتھ انسانی تعلقات کی گرمی اور باہمی شفقت کا ماحول قائم تھا۔ 

===============================================


ہالینڈ سے  تعلق رکھنے والے ماہرِ بشریات  اور محقق مارٹن وان برونسینMartin van Bruinessen اور اسٹریلیا میں سماجی علوم کی  ماہر  پروفیسر جولیا ڈے ہاؤول Julia Day Howellاپنی  مشترکہ کتاب  Sufism and the 'Modern' in Islam  (اسلام میں صوفی ازم اور جدیدیت) مختلف اسلامی ممالک جیسے انڈونیشیا، ترکی، پاکستان، بھارت، اور مغربی دنیا میں صوفی ازم کی موجودہ شکلوں اور رجحانات کا تقابلی مطالعہ پیش کرتی ہے۔ 
اس کتاب  کی باب ‘‘برطانیا میں جنوب ایشیاء کے صوفی ’’میں  تحریر ہے  کہ ‘‘جہاں بعض بڑے صوفی سلسلے مانچسٹر کی مقامی مساجد کی سیاست میں الجھے ہوئے تھے ، وہیں اکثر صوفی گروہ اتنے چھوٹے تھے کہ انہیں کوئی بڑا سیاسی کردار ادا کرنے والا فریق نہیں سمجھا جا سکتا تھا۔ تاہم، دیگر پہلوؤں سے یہ گروہ علاقائی عقیدت کے مراکز سے مشابہت رکھتے تھے۔ یہ سب کو شامل کرنے والے، حدود سے ماورا، اور مرکزیت رکھنے والی سماجی گروہ  تھے۔ ان کی ایک نمایاں خصوصیت باہمی قربت کا احساس تھا، جو صرف صوفی بزرگ یا مرشد سے ہی نہیں، بلکہ پیروکاروں کے آپس میں بھی پیدا ہوتا تھا۔
ان میں سے ایک گروہ، جو کراچی میں واقع مرکز کے ساتھ وابستہ عظیمی سلسلے کا حصہ تھا، ایک خاتون نگراں، باجی سعیدہ کی قیادت میں چل رہا تھا۔ عظیمی سلسلے کی بنیاد 1960 میں رکھی گئی تھی اور باجی سعیدہ خود کو برطانیہ اور یورپ میں اس سلسلے کی تیسری سربراہ اور پیشوا سمجھتی تھیں۔ اس سلسلے کے بانی محمد عظیم برخیا تھے، جنہیں قلندر بابا اولیاء کے نام سے جانا جاتا ہے۔ وہ 1979 میں وفات پا گئے اور ان کے بعد خواجہ شمس الدین عظیمی اس سلسلے کے پیشوا بنے۔ وہ تصوف پر کئی کتابوں کے مصنف ہیں، اب بھی حیات ہیں اور کراچی میں مقیم ہیں۔ انہوں نے ہی باجی سعیدہ کو یورپ میں سلسلے کی سربراہی سونپی، اور انہیں مرد و خواتین دونوں کو بیعت لینے کا اختیار بھی دیا۔
مجھے بتایا گیا کہ اس سلسلے کے پاکستان بھر میں 70 مراقبہ ہال (تصور، غور و فکر، روحانی عبادت کے مراکز ) ہیں، انگلینڈ میں 12، اور ناروے، نیدرلینڈز، سویڈن، کینیڈا اور ماسکو میں ایک ایک، جبکہ امریکہ میں چھ یا سات ہال موجود ہیں۔
جنوبی مانچسٹر میں عظیمی سلسلے کا مراقبہ ہال ایک مقامی سپر مارکیٹ کی بالائی منزل پر تھا، جس کی مالک ایک تعلیم یافتہ خاتون تھیں، جن کا تعلق لاہور سے تھا اور وہ باجی سعیدہ کی قریبی ساتھی شمار ہوتی تھیں۔ وہ اور باجی سعیدہ کمیونٹی سینٹرز اور سالفورڈ یونیورسٹی میں غذا اور متبادل طب پر ورکشاپس بھی منعقد کرتی تھیں۔ گروہ ہر ہفتے بدھ اور اتوار کی شام کو ملاقات کرتا، جہاں ذکر، ورد  دعائیں اور مراقبہ کیا جاتا۔ اتوار کو ان عبادات کے بعد لنگر ہوتا — جو جنوبی ایشیا میں صوفی خانقاہوں میں رضاکارانہ طور پر پکایا اور مفت تقسیم کیا جاتا ہے۔ یہ کھانا گروہ کے اراکین اور خود باجی سعیدہ تیار کرتے۔
ہر ہفتے دور دراز سے مہمان آتے: یورکشائر کے ہیڈرزفیلڈ اور بریڈفورڈ سے، لنکاشائر کے نیلسن سے، برمنگھم اور گلاسگو سے۔ مثلاً لنگر کی چپاتی بریڈفورڈ سے تعلق رکھنے والی ایک عقیدت مند خاتون پکاتی تھیں۔ اگرچہ ہر نشست میں شرکاء کی تعداد اور چہرے بدلتے رہتے، لیکن ایک مرکزی اور مستقل گروہ موجود ہوتا، اور دوسرے شہروں سے آنے والے بھی مانچسٹر والوں سے گہرے طور پر واقف ہوتے کیونکہ یا تو وہ پہلے مانچسٹر آ چکے ہوتے یا مانچسٹر سے لوگ ان کے شہروں میں جاچکے ہوتے۔
طبقاتی لحاظ سے دیکھا جائے تو اس گروہ میں مختلف پس منظر کے لوگ شامل تھے،  ایک تعلیم یافتہ، بائیں بازو کی سیاست سے وابستہ گجراتی خاتون کونسلر سے لے کر دیہاتی پس منظر کے بزرگ افراد، حال ہی میں پاکستان سے شادی کے ذریعے آئے نوجوان مرد، کمپیوٹر ماہرین اور تاجر تک۔ یہ ایک مخلوط صنفی گروہ تھا، جہاں مرد و خواتین آسانی سے ایک دوسرے میں گھل مل جاتے تھے اور علیحدہ دائرے قائم نہیں کرتے تھے۔ صنف اور عمر کے فرق کے باوجود تعلقات بے تکلف، دوستانہ اور گرمجوش تھے۔
باجی سعیدہ خود نہایت صاف گو، خوش اخلاق، پراعتماد اور خلوص سے بھرپور تھیں، لیکن کبھی بھی اجنبی یا دور نہیں لگتیں۔ ان کی شخصیت ایک ماں جیسی شفقت کی جھلک لیے ہوئے تھی۔ ملاقاتوں کے دوران خوش گپیاں اور ہنسی مذاق عام تھا۔ زیادہ تر لوگ کافی عرصے سے آ رہے تھے اور یہ صاف نظر آتا تھا کہ وہ ان اجتماعات سے لطف اندوز ہوتے تھے۔ یہ گروہ جتنا ایک روحانی جماعت تھا، اتنا ہی ایک سماجی کلب بھی تھا۔’’


Sufism And The Modern In Islam
( Martin Van Bruinessen, Julia Day Howell)


Intimacy and Social Networks across Gendered Divisions

Whereas some of the larger Sufi fraternities were enmeshed in local mosque politics in Manchester (P. Werbner, 2002), most Sufi groups were too small to be regarded as significant political actors. They did, however, in other respects, resemble regional cults: they were inclusive, boundary-crossing, centrally focused social formations. A key feature was their shared sense of intimacy generated not only with the Sufi saint or guide, but among the followers, with each other. One of the groups, affiliated to the Azimiyya order with its centre in Karachi, was led by a woman saint, Baji Saeeda. 8 The


Azimiyya order was founded in 1 960 and Baji Saeeda regarded herself as the third master and head of the order in the UK and Europe. The founder of the order was Mohammed Azim Barkhia, known as Qalandar Baba Auliya. He died in 1979 and was succeeded by Khawaja Shams-ud-Din Azeemi, an author of many books on Sufism, who is still alive and lives in Karachi. It was he who appointed Saeeda as head of the order in Europe, with the right to initiate followers, both male and female. I was told that the order has 70 muraqaba halls (visualizing, meditation or contemplation halls) throughout Pakistan, 12 in England, one each in Norway, the Netherlands, Sweden, Canada and Moscow, and six or seven in the United States.

The South Manchester Azimiyya group had its muraqaba hall above tire supermarket of a keen female follower, a relatively educated woman from Lahore who was the right-hand woman of Baji Saeeda. She and Baji Saeeda also ran workshops on diet and complementary medicine in community centres and at Salford University. The group met twice a week, on Wednesday and Sunday evenings, for repetitive prayers, %ikr and meditation. On Sunday these were followed by a langar (meal cooked voluntarily and distributed freely, provided in South Asia at Sufi lodges), prepared by members of the group and by Baji Saeeda herself. Every week there were visitors from elsewhere: from Huddersfield and Bradford in Yorkshire, from Nelson in Lancashire, from Birmingham and Glasgow. The chapatti (flat bread) for die langar, for example, was baked by a keen follower from Bradford. Although the group composition changed from one meeting to the next, there was a core of regulars, and even the visitors from other towns were intimately known since many of them had been to Manchester before, or had been visited in their cities by delegations from Manchester.

Seen in class terms, die attendants were a mixed group, from an educated, left-wing Gujarati woman town councillor to older people of village background, young men recendy arrived from Pakistan as marriage spouses, computer experts and businessmen. The group was also a mixed gender group and the sexes mingled easily and did not form separate circles. Relations across both sex and generation were casual and friendly. Baji Saeeda herself was forthright, friendly, confident and genuine, but never distant. She radiated kindness in a motherly sort of way.

There was a good deal of gossip and joking during meetings. Most people had been coming for a long time and they clearly enjoyed the gatherings. The group was as much a social club as a religious association.

Yet the themes and events were typically Sufi: the stress on experience as well as formal knowledge, on %ikr, du'a (supplicatory prayer), langar, 'urs and religious inclusiveness. A good deal of time was spent discussing Sufi concepts and ideas. However to my Naqshbandi-trained ears, the Sufi speculations appeared rather confused, being a hybrid of lay scientific notions of healthy eating, nature, astrology, and homeopathy with standard Sufi and Islamic terms regarding die Day of Judgement, the journey of the soul, the Platonic worlds of Sufi realities and so forth. So too, rituals deviated from the traditional standard. For example, Baji Saeeda gave the sermon but did not herself perform the du'a after the %ikr, a peculiarity I observed in no other group. Similarly, the 'urs was more like a public meeting than a ritual event.

Meditation meetings were not very large: during winter, when it is bitterly cold, the number of participants varied from 15 to 25, including visitors from other cities. Baji Saeeda visited other congregations throughout Britain regularly, usually on Saturday evenings.

Talking to one of the keen followers, a pleasant woman in her mid-forties, I asked if it was not strange to have a woman pir? She responded that everyone is an insan, a human being; there are no differences between men and women, young and old. ‘I come here every week; it’s like my family. It gives me a real boost for the rest of the week. I never pay attention to whether they are men or women’. She used to take anti-depressants but they did not help and had bad side-effects so she stopped.

On the night of the 27th of Ramadan, the taramh prayers started at 10 in the evening rather than the usual time of 7.30pm. Baji Saeeda sat on a raised podium, reclining on brocade cushions. The taramh were scheduled to go on all night. Like the regular meditations, die prayers took place in the dark, with the lights turned out.

On this occasion delegations were present from other cities: Bradford, Birmingham, Accrington, Nelson. Altogether there were about 35 people gathered in the hall. Most of the men and women were in their thirties and most looked as though they had grown up in Pakistan. One woman was a college Urdu teacher in Bradford. Talking among the murid was animated, and they participated in preparing and serving the midnight feast.

One evening we celebrated the recovery of a woman from Bradford who had suffered from a badly dislocated jaw, a condition that doctors were unable to cure. Baji Saeeda had blown dam (a spell consisting of a Qur’anic verse) on her, I was told, and totally cured her. She sat beside Baji Saeeda on the raised cushions, alongside her husband and three sons. This was an event of friendship and communal support, which was also an occasion to eat a commensal meal and hear a lecture on Sufism.

محمد ذیشان خان

imzeeshankhan@gmail.com http://www.facebook.com/imzeeshankhan

Previous Post Next Post

سیدہ سعیدہ خاتون عظیمی

سیدہ سعیدہ خاتون عظیمی موجودہ دورمیں خواتین کی روحانی صلاحیتوں کا اورروحانی مشن کی خدمت کرنے والی خواتین کا جہاں بھی ذکر ہوگاوہاں خدادا صلاحیتوں کی حامل پاکستان سے انگلستان میں جابسنے والی ایک محترم خاتون،محترمہ سعیدہ باجی کا نام یقیناً لیاجائےگا۔ محترمہ سیدہ سعیدہ خاتون کی پیدائش بھارت کے شہر ناگپور میں ہوئی۔ قیامِ پاکستان کے بعد اگست 1947 ء میں اپنے والدین کے ہمراہ کراچی آگئیں۔ شادی کے بعد 1961 ء میں آپ انگلینڈ منتقل ہوگئیں اور وہیں مارچ 2003ء میں آپ کا انتقال ہوا۔ مئی1979 ء میں روحانی ڈائجسٹ میں آپ کی روحانی واردات و کیفیات شائع ہونا شروع ہوئیں۔ 1980 ء میں جناب خواجہ شمس الدین عظیمی صاحب نے سعیدہ خاتون کوانگلینڈ میں مراقبہ ہال کھولنے اور مراقبہ کرانے کی اجازت دے دی۔ آپ کی سلسلہ وار کہانیاں، منقبتیں، غزلیں روحانی ڈائجسٹ میں متواتر چھپتی رہتی ہیں۔ سلسلہ وار کہانیوں میں ’’خوشبو‘‘، ’’اندر کا مسافر‘‘ اور ’’جوگن‘‘ کتابی صورت میں بھی شائع ہوچکی ہیں۔ قلندر بابا اولیائؒ کے روحانی مشن کی ترویج میں آپ نے سرگرم کردار ادا کیا۔ کچھ عرصہ تک آپ سالفورڈ یونیورسٹی یو۔کے میں بطور وزیٹنگ لیکچرار روحانی علوم کی تدریس بھی کرتی رہیں۔

Post Bottom Ad

Contact Form